Umetnost sprejetja kritike

Običajno kritiko pojmujemo kot nekaj negativnega in slabega. A kritika ni sodba, ampak je mnenje druge osebe o našem vedenju. Ker vsak od nas na svet gleda s svojimi očmi, ima vsak svoje mnenje.

S kritiko se lahko strinjamo, delno strinjamo ali pa se ne nam zdi popolnoma neupravičena. Upravičena je kritika za katero vemo, da je ustrezna in resnična. Neupravičena je kritika za katero vemo, da je neresnična.

Prepoznavanje vrste kritike terja od nas, da smo iskreni do sebe. Se spomnite situacije, ko ste v preteklosti prejeli kritiko, a z njo niste bili zadovoljni, pa ste vedeli, da je upravičena in za vas uporabna?

Nekateri ljudje se bojijo kritiziranja in ga občutijo kot neprijetno bolečino v telesu. Ta strah pogosto izhaja iz preteklih izkušenj, ki jih imajo s kritiko. Ljudje, ki so jih kritizirali, niso razlikovali med njihovim vedenjem in njimi samimi. Zato kritiko povezujejo z odrekanjem ljubezni in naklonjenosti (npr. “Si len, nesposoben in težaven”.) in nimajo veščin, kako sprejeti kritiko.

Pomembno je, da se na kritiko odzovemo asertivno.

To pomeni, da ločimo svoje vedenje in svojo osebnost. Mi nismo naše napake. Imamo pravico delati napake.

Kako sprejmemo kritiko

  • Kritko mirno sprejmemo. Poslušamo, kaj nam ima sogovornik za povedati.
  • Če je kritika nejasna, sogovornika vprašamo za več informacij ali pojasnitev.
  • Se ne branimo ali celo napademo sogovornika.
  • Če potrebujemo čas za razmislek, to povemo sogovorniku.
  • Razmislimo, ali je kritika upravičena ali ni.

Če je kritika upravičena, to pomeni, da se z njo strinjamo in jo sprejmemo. Vsi imamo pravico narediti napako. Sogovornika lahko prosimo, kaj predlaga, da naredimo, da spremenimo svoje vedenje in se z njim pogajamo za različne možne načine rešitve: “Žal mi je, da sem ravnal tako nepremišljeno”

Če kritika ni upravičena, jo jasno zavrnemo: “To ne drži”.

Če se nam zdi pomembno, sogovorniku povemo, kako se ob tem počutimo: “Ne mislim, da sem nespoštljiv”.

Kritiko lahko sprejmemo kot koristno informacijo o našem vedenju in kot možnost za spremembo.

Če se naučimo sprejeti upravičene kritike in mirno zavrniti neupravičene, krepimo zaupanje vase in medsebojne odnose. Več o podajanju kritike pa v enem izmed prihodnjih člankov.

Avtorica: Maja Koren Kocjančič
junij 2014

……………………………….

Sorodne povezave: Trening asertivnosti in Psihoterapija

Bi bili radi redno obveščeni o naših aktivnostih in novostih?

Prijavite se na naše e­-novice. Zagotavljamo vam, da vam bomo pošiljali le aktualne in zanimive informacije.
Zavezujemo se, da bomo vaše osebne podatke varovali v skladu z veljavno zakonodajo.